Pepatah Minang
Barek samo dipikua, ringan samo dijinjiang
Bakato bak balalai gajah, babicaro bak katiak ula.
Suatu pembicaraan yang tidak jelas ujung pangkalnya.
Bak ayam lapeh malam, bak kambiang diparancahkan.
Seorang yang kehilangan pedoman hidup serta pegangan, berputus asa dalam sesuatu.
Bak kabau dicucuak hiduang umpamo langgau di ikua gajah.
Seseorang yang selalu menurut kemauaan orang lain, tanpa mengeluarkan pendapat hatinya
Bak kato pantun bebudak mudo pilah..
ekao ngan kobau samo yoo... padan muko pado sapo yang baco..
'bajalan paliharolah kaki, bakato paliharolah lidah'
Gilo boto satu hari suntok den nak siap an tajuk nihh.. intenet macam hampeh.. ponek den. Ghaso nak toghojun yo lam sawah.. bekubang sobolah kobau..
'Aia diminum raso duri, nasi dimakan raso sakam.'
air diminum rasa duri, nasi dimakan rasa sekam.
Buruak muko camin dibalah
buruk muka marahkan cermin
Nan gadang diajuang tinggi diamba gadang.
Kapai tampek batanyo, ka pulang tampek babarito.
Nan bak umpamo kayo gadang di tangah koto.
Urek nanbuliah tampek baselo, batang gadang tampek basanda.
Dahan kuek buliah bagantung,
Daun rimbun buliah balindung,
Buah labek dapek dimakan. Tampek balindung kapanasan,
Tampek bataduah kahujanan. nan bakato bana.
Aiei janiah sayaknyo landai, ikan jinak hukumnyo adie.
Ka ampek suku dinagari, nan manjunjuang sako adat,
Bilo maulana jo tuangku, nan tahu dihalal jo nan haram,
Sarato sah jo nan batua, suluah dendang adat limbago.
Hulu balang jo ampang limo, jo manti pagawai adat,
Nan bak umpamo pagaran kokoh. Cadiak jo tahu pandai,
Nan arief bijaksano, tahu diangin nan basuruik,
Tahu diombak nan basambuang, sarato dahan kamaimpok,
Runciang kamancucuak, tahu dialamaik kato sampai,
Alun bakilek lah bakalam, takilek ikan dalam aiei,
Ikan takilek jalo tibo, tantu jantan batinonyo.
Nan mudo pambimbiang dunie,
Nan capek kaki ringan tangan,
Capek kaki indak panaruang, capek tangan indak mamacah,
Aso tarantang duo sudah, nan bahati suci bamungko janieh,
Nan tahu dimalu jo sopan, sarato raso jo pareso,
Ancang ancang dalam nagari. Sarato kapado bundo kanduang,
Limpapeh rumah nan gadang,
Sumarak dalam nagari hiasan dalam kampuang,
Nan gadang basa batuah, kaundang-undang ka Madinah,
Kapayuang panji kasarugo.
Sarato jo urang banyak,
Nan tidak baimbau namo sarato basabuik gala,
Nan dilingkuang barieh jo balabeh, didalam cupak jo gantang,
Dikanduang adat jo pusako. Ujuik tujuan buah rundiang,
Sakiro paham dikahandaki, bahubung jo maso nan ditampuah,
Musim nan tumbuah iko kini, syariatnyo ado bahakikat,
Lahieh kulik manganduang isi. Lahieh manjadi buah ama,
Dek enggeran sako nan tatagak, Koto aman alam santoso,
Salamaik korong jo kampuang, nak aman anak kamanakan.
Dunia buliah akhirat dapek, sinan mardeko mangkonyo panuah.
Curai jo paparan, bukan mahunjuak maajari.
Hanyo sakadar calak calak ganti asah.
Kok salah mintak dibatua kan, kok panjang mintak dikarek,
Senteng mintak dibilai, kok kurang mintak ditukuak.
Karano ulemu di Tuhan tasimpanyo. Kito nan bukan cadiak pandai.
Barek samo dipikua, ringan samo dijinjiang
Bakato bak balalai gajah, babicaro bak katiak ula.
Suatu pembicaraan yang tidak jelas ujung pangkalnya.
Bak ayam lapeh malam, bak kambiang diparancahkan.
Seorang yang kehilangan pedoman hidup serta pegangan, berputus asa dalam sesuatu.
Bak kabau dicucuak hiduang umpamo langgau di ikua gajah.
Seseorang yang selalu menurut kemauaan orang lain, tanpa mengeluarkan pendapat hatinya
sumber : lobaipas.blogspot.com
Elok nagari dek panghulu, elok tapian dek nan mudo, elok masajik dek tuanku, elok rumah dek bundo kanduang.
Baik suatu negari karena pimpinannya, begitupun Masjid, tepian karena pemuda pemudi yang tinggi budinya
Walupun begitu, hanya golongan tertentu saja di N.Sembilan yang masih mengekalkan adat pepatih..iaitu golongan adat dan yang mempunya jawatan dalam adat tersebut, seperti Yam Tuan, Lembaga, Buapak dan sebagainya. Bagi golonga muda yang kebanyakan telah terdedah dengan arus permodenan malah pemahaman yang lebih baik tentang Agama, maka adat tesebut telah semakin dilupakan. Jika ada sekalipun contohnya pada upacara perkahwinan, dijemput juga ketua adat tersebut sebagai menghormati mereka.
Tidak dinafikan adat pepatih sebenarnya adalah diambil dari hukum islam itu sendiri. Kecuali beberapa perkara ditambah untuk kesesuaian dan untuk kebaikan mengikut suasana ketika itu.
Cuma yang tidak berapa betulnya, Agama telah dijadikan adat, maka setiap perbuatan yang bersandarkan adat dengan sendirinya telah tertolak. Walau ia dicedok dari agama Islam itu sendiri, sebagai orang islam, kita mestilah melakukan sesuatu kerana ia adalah suruhan agama dan bukan suruhan adat.
Maka pepatah yang mengatakan biar mati anak jangan mati adat perlu dikaji semula..
Malah prinsip adat pepatih yang mengatakan 'lelaki menyandang saka' perlu diperjelaskan lagi kerana menurut kefahaman kini, saka adalah Jin belaan keturunan yang menyesatkan.
Ramo-ramo sikumbang jati
Katik endah pulanga bakudo
Patah tumbuah hilang baganti
Pusako lamo baitu pulo
Bak kato pantun bebudak mudo pilah..
Kobau tuo ilang di sawah,
Urang kampung pueh menchaghi,
Kok ekau tokan kepalo kobawah,
Sahlah ekao la kobau yang den caghi..heh heh
ekao ngan kobau samo yoo... padan muko pado sapo yang baco..
'bajalan paliharolah kaki, bakato paliharolah lidah'
Gilo boto satu hari suntok den nak siap an tajuk nihh.. intenet macam hampeh.. ponek den. Ghaso nak toghojun yo lam sawah.. bekubang sobolah kobau..
'Aia diminum raso duri, nasi dimakan raso sakam.'
air diminum rasa duri, nasi dimakan rasa sekam.
Buruak muko camin dibalah
buruk muka marahkan cermin
SALAM JO SAMBAH KAMI
Kapado niniak mamak yang gadang basa batuah,pucuak bulek jo urek tunggang,Nan gadang diajuang tinggi diamba gadang.
Kapai tampek batanyo, ka pulang tampek babarito.
Nan bak umpamo kayo gadang di tangah koto.
Urek nanbuliah tampek baselo, batang gadang tampek basanda.
Dahan kuek buliah bagantung,
Daun rimbun buliah balindung,
Buah labek dapek dimakan. Tampek balindung kapanasan,
Tampek bataduah kahujanan. nan bakato bana.
Aiei janiah sayaknyo landai, ikan jinak hukumnyo adie.
Ka ampek suku dinagari, nan manjunjuang sako adat,
Bilo maulana jo tuangku, nan tahu dihalal jo nan haram,
Sarato sah jo nan batua, suluah dendang adat limbago.
Hulu balang jo ampang limo, jo manti pagawai adat,
Nan bak umpamo pagaran kokoh. Cadiak jo tahu pandai,
Nan arief bijaksano, tahu diangin nan basuruik,
Tahu diombak nan basambuang, sarato dahan kamaimpok,
Runciang kamancucuak, tahu dialamaik kato sampai,
Alun bakilek lah bakalam, takilek ikan dalam aiei,
Ikan takilek jalo tibo, tantu jantan batinonyo.
Nan mudo pambimbiang dunie,
Nan capek kaki ringan tangan,
Capek kaki indak panaruang, capek tangan indak mamacah,
Aso tarantang duo sudah, nan bahati suci bamungko janieh,
Nan tahu dimalu jo sopan, sarato raso jo pareso,
Ancang ancang dalam nagari. Sarato kapado bundo kanduang,
Limpapeh rumah nan gadang,
Sumarak dalam nagari hiasan dalam kampuang,
Nan gadang basa batuah, kaundang-undang ka Madinah,
Kapayuang panji kasarugo.
Sarato jo urang banyak,
Nan tidak baimbau namo sarato basabuik gala,
Nan dilingkuang barieh jo balabeh, didalam cupak jo gantang,
Dikanduang adat jo pusako. Ujuik tujuan buah rundiang,
Sakiro paham dikahandaki, bahubung jo maso nan ditampuah,
Musim nan tumbuah iko kini, syariatnyo ado bahakikat,
Lahieh kulik manganduang isi. Lahieh manjadi buah ama,
Dek enggeran sako nan tatagak, Koto aman alam santoso,
Salamaik korong jo kampuang, nak aman anak kamanakan.
Dunia buliah akhirat dapek, sinan mardeko mangkonyo panuah.
Curai jo paparan, bukan mahunjuak maajari.
Hanyo sakadar calak calak ganti asah.
Kok salah mintak dibatua kan, kok panjang mintak dikarek,
Senteng mintak dibilai, kok kurang mintak ditukuak.
Karano ulemu di Tuhan tasimpanyo. Kito nan bukan cadiak pandai.
Jgn bonti merepet. Den goma sbb ado makno dalam
ReplyDelete