Jun 4, 2011

Adat Pepatih

Kedatangan Adat Pepatih di N.Sembilan
Sejarah kedatangan adat Pepatih ko N. Sembilan adalah berkaek rapat ngan kedatangan peneroko-peneroko urang Minangkabau kerano penyerapan adat itu ko dalam masyarakat di sini selareh dongan kedatangan mereko. Penduduk N.Sembilan kebanyakan mereko berasal dari Ranah Minangkabau di Sumatera Barat. Apabila mereko berhijrah ko negori ni, mereko bawo samo caro hidup dan warisan kebudayaan yang diamakan di negeri asal mereko.

ASAL USUL ADAT PEPATIH
Adat Basandi Syarak, Syarak Basandi Kitabullah.

Menurut sejarahnyo, Adat Pepatih berasal dari Pagar Ruyung Minangkabau, Sumatera Barat, Indonesia. Di namokan Adat Pepatih sempono namo urang yang menyusun dan membuek peraturan adat tersobut. Adat Pepatih di bawo ko Negori Sembilan oleh urang Minangkabau yang merantau ko Tanah Melayu.

Menurut ceritonya, beratus tahun dulu di Negeri Padang Luas, Pagar Ruyung Minangkabau ada duo urang adik beradik yang soibu tetapi berlainan bapa. Yang tua benamo Temonggong atau Datok Temenggong dan adiknya bernamo Pepatih Nan Sebatang atau Datok Pepatih. Bilo keduonyo sudah dewaso mako mereko pun mewarisi pemerintahan negeri Padang Luas.

Walaupun mereko adik beradik tetapi berbezo pendapek terutamo dalam caro pemerintahan. Kerano perbezaan pendapek itu menyobab an selalu bobalah Tok Temonggong ngan adik eh Tok Pepatih. Untuk mengelak tojadinyo pegaduhan mako negori Padang Luas terpakso dibahagi pado duo pemerintahan. Tok Temonggong memerintah bahagian pesisir pantai manakalo Tok Pepatih berkoso di bahagian daratan. Kawasan pemerintahan Adat Temenggong memakai adat yang disusun Tok Temenggong manakalo Adat Pepatih memakai adat yang di susun oleh Tok Pepatih.

Antaro Adat Temenggong dongan Adat Pepatih terdapat perbezaan terutamo dalam soal pembahagian harto pesako. Bagi Adat Temenggong, lelaki lebih banyak mendapek bahagian harto pesako daripada perempuan manakalo Adat Pepatih menyorahkan segalo harta pesako kepado anak perempuan.

Pado suatu hari anjing Tok Pepatih tolah menggigit kaki Tok Temonggong. Akibat eh anjing tu dipukul oleh Tok Temonggong sehingga mati. Ini menimbulkan kemarahan Tok Pepatih. Dia copek bejumpo Tok Temonggong.

"Bukankah peraturan dalam adat temenggong mengatokan , sapo menggigit dio kono gigit?" tanya Tok Pepatih pado Tok Temonggong. Dio merujuk pado adat Temenggong yang mengatokan sapo yang membuek jahek dibaleh jahek yang samo juo.

"Memang bona!" jawab Tok Temonggong.

" Kenapo bilo anjing menggigit kaki awak pukul sampai mati? Sepatut eh bilo anjing tu menggigit kaki awak maka awak gigit pulo kaki anjing tu," baleh Tok Pepatih.

Mendonga kato-kato itu, Tok Temonggong meraso marah lalu berlakulah cabar mencabar antaro keduonyo. Untuk mengelakk an sengketo bepanjangan mako keduonyo besetuju meninggalkan negori Padang Luas untuk membuko negori baru.

Mako Tok Pepatih dan Tok Temenggong pun menyediokan bahtoro masing-masing untuk belayar meninggalkan negori Padang Luas. Konon ceritonyo, bahtoro Tok Temenggong selamat dilancarkan ko laut dan torus belayar. Manakalo bahtoro Tok Pepatih tidak mahu dilancarkan ko laut. Walupun rakyat jelato di suruh beramai-ramai menolak bahtoro tu namun tidak jua dapek bergorak.

Pada malamnyo Tok Pepatih bermimpi bahtoro yang bernamo "Geliong Panjang " tu tidak dapek dilancarkan kerano tolah diduduki oleh "Jin Sakti Muno". Untuk melancarkannyo mako terpaksolah digalangkan di bawah bahtoro tu seurang perempuan bunting sulung (mengandung sulung).

Mako pado keesokan harinyo Tok Pepatih menyuruh urang-urangnyo mencari perempuan bunting sulung. Setelah pueh mencari diserato negori Padang Luas itu mako akhirnya didapati hanya ado duo urang sajo yang sodang bunting sulung iaitu anak Tok Pepatih sendiri dan anak saudaranya yang bernamo Puteri Seri Banun. Adapun Puteri Seri Banun seorang yang baik hati dan sanggup berkorban dengan menawarkan dirinya menjadi penggalang kepado bahtero bapo sedaranyo itu.

Mengikut cerito selanjut eh, Puteri Seri Banun yang sodang bunting sulung itu pun dibaringkan di bawah bahtoro itu sebagai penggalangnyo. Kemudian urang ramai menolak bahtoro itu ko air. Tetapi dongan takdir Tuhan, ketiko bahtoro itu ditolak oleh urang ramai mako satu keajaiban bolaku di mano bahtoro itu terangkek sendiri lalu masuk ko dalam laut. Ado yang pecayo Jin Sakti Muno yang mengangkek dan menolak bahtoro ko laut kerano syarat tolah diponuhi. Dongan ini terselamatlah Puteri Seri Banun dari menjadi korban bahtoro tesobut. Dan sebaik sajo bahtoro itu berjayo dilancarkan mako Seri Banun pun melahirkan seurang anak lelaki lalu di beri namo Batin Menggalang.

Setolah lamo belayar akhirnya Tok Pepatih sampai ko Negeri Sembilan lalu mereko pun mencari kawasan yang sesuai untuk membuko negori. Setolah perkampungan baru berjayo diwujudkan mako Tok Pepatih telah menyusun semulo adat Pepatih untuk disesuaikan dongan keadaan setompek. Antaro peraturan baru yang diguno pakai oleh Adat Pepatih ialah segalo harto pesako ondaklah disorahkan kepado anak perempuan. Ini sebagai mengonang jaso Seri Banun yang sanggup menjadi penggalang bahtoro Tok Pepatih, berkorban untuk bapa sedaronya Tok Pepatih.

Bak kato pepatah

Yang kurik kundi yang merah sago
Yang baik budi yang indah bahaso
Yang baik budi yang dikorah tenago
Yang asyik puji yang mogah harto
Yang tarusik diri yang rosah jiwo
Yang carik hati yang basah mato
Categories:

0 komen:

Post a Comment